Thursday, October 23, 2008

Siapa pernah perdaya Utusan Melayu?

Umum tahu bagaimana pada suatu ketika dulu pengasas dan pendokong-pendokong Utusan Melayu, akhbar yang sangat berpengaruh kepada orang melayu pada masa itu terpedaya dengan seorang bangsa cina bernama Lee Kuan Yew.

Sebagaimana satu nukilan Subky A. Latif yang menegaskan bagaimana LKY berlagak dan berpura-pura sebagai pejuang hak-hak melayu yang akhirnya kita lihat nasib melayu di Singapura dan bagaimana Singapura kini dianggap sebagai salah satu wilayah cina selain daripada Hongkong & Taiwan.

Maka kini, belajar dari sejarah, tindakan Utusan Malaysia membela dan tidak berkompromi dengan maruah dan nasib melayu sepertimana yang diperjuangnya kini adalah wajib biarpun diancam dengan pelbagai tindakan oleh mana-mana pihak.

Ramai golongan melayu kini sudah termakan budi, helah dan termakan cerita-cerita sedih tentang bangsa cina yang kononnya didiskriminasi dan tertindas di Malaysia kerana tidak mendapat hak samarata sebagaimana yang diperolehi oleh golongan bumiputra walaupun ekonomi negara ini dipegang dan dikuasai oleh mereka.

Ramai juga golongan melayu ini tidak sedar bagaimana tertindasnya kaum melayu disektor swasta, dipandang rendah, tangga gaji rendah berbanding dengan bangsa cina walaupun mempunyai pendidikan lebih tinggi, peluang kenaikan pangkat yang hampir mustahil dan pelbagai lagi diskriminasi.

Semoga Utusan Malaysia terus memperjuangkan dan menjadi defensif kepada hak-hak orang melayu walau dikutuk, dihina dan diboikot oleh pembangkang kerana memperjuangkan hak-hak orang melayu.

Maka, tertebuslah sudah kesilapan dan dosa-dosa utusan melayu yang mudah termakan harapan palsu LKY pada suatu ketika dulu.

P/s: Harap orang melayu ambil iktibar.

1 comment:

cohong gym said...

Bro, masa zaman LKY belum jadi PM s'pore, ramai orang melayu yang ingat dia ni kononnya menghargai dan memahami hak orang melayu. Tu la pasal bila PAP ditubuhkan ramai orang melayu yang join. PAP ditubuhkan oleh LKY bersama dengan beberapa orang melayu, salah sorangnya ialah A. Samad Ismail. Tapi bila dah dapat power, baru la keluar the true colours.

Orang melayu S'pore mengagongkan LKY kononnya mereka hidup mewah di S'pore. Pegi la mampos sama diaorang.

Kat Malaysia pun sama. ramai orang-orang melayu yang kononnya memperjuangkan hak sama rat mempersoalkan keistimewaan melayu. Pada aku, semua tu bangang dan tak baca sejarah.