Tuesday, December 2, 2008

Serangan Mukhriz menjadi!

Tak dapat aku bayangkan betapa gembiranya hati aku melihat bagaimana ahli-ahli politik kaum cina dan India mengamuk dengan kenyataan Mukhriz berkenaan cadangan satu sistem persekolahan bagi meyatu padukan rakyat Malaysia.

Aku taknak ulas isu satu sistem persekolahan yang dicadangkan oleh Mukhriz tetapi aku seronok nak ulas sikap kaum cina & india apabila mereka di 'cuit' berkenaan hak mereka.

Nampak jelas betapa marah dan berapinya kata-kata mereka terhadap Mukhriz. bukan sahaja pembangkang malah komponen BN awal-awal lagi dah tunjuk hero! Lim Kit Siang membawa otoriti kes Utusan Melayu dan Mark Koding sebagai hujahan agar Mukriz disiasat dibawah seditious act dan pandai pulak nyatakan sekolah vernakular adalah salah satu dari 4 perkara yang tidak boleh dipertikaikan termasuklah hak-hak keistimewaan orang melayu kerana ianya dilindungi oleh Perlembagan!

DAP dah buat repot polis, Lim Guan Eng minta Mukhriz tarik balik kenyataan atau minta disiasat dibawah Seditious Act, Sami Vellu anak beranak dah kutuk tak ingat kenyataan Mukhriz, dan lain-lain kenyataan-kenyataan yang pelbagai yang tujuannya melahirkan kemarahan kepada kenyataan Mukhriz!

Aku rasa aku hanya mampu ketawa dan kalau boleh aku nak ketawa berguling-guling melihat betapa bahalulnya dan bodohnya permainan politik kaum bukan melayu yang akhirnya jelas seperti MELUDAH KE LANGIT DAN JATUH KE MUKA SENDIRI!

Setelah orang-orang melayu di 'serang atas bawah, kiri kanan', cuba dipertikaikan, dipermainkan, dipandang hina, dibelasah, cuba diperbangang-bangangkan dengan isu hak samarata dan hak istimewa orang melayu oleh permainan ahli politik kaum cina dan India dan dilabelkan dengan pelbagai label 'sial' oleh mereka, kini, apabila isu sekolah vernakular dibangkitkan oleh orang melayu, RUPA-RUPANYA, ahli politik kaum bukan melayu sebenarnya yang nampak berlabel 'SIAL' dan 'LAKHANAT'! Dan hujahan-hujahan yang mereka gunakan seperti MENJILAT LUDAH SENDIRI dan sebenarnya MENJUSTIFIKASIKAN tindakan orang-orang melayu mempertahankan hak mereka selama ini!!!

MORALNYA! Selepas terbongkarnya kebodohan dan 'open secret' ahli politik kaum bukan melayu, nampaknya TAKDA PELUANG DAN RUANG LAGI BAGI MEREKA UNTUK MEMPERTIKAIKAN HAK-HAK ISTIMEWA ORANG-ORANG MELAYU ATAU APA-APA SAHAJA YANG SEUMPAMA DENGANNYA!!!

p/s: Betul kata Tun Mahathir baru-baru ni, serangan adalah pertahanan terbaik!

10 comments:

RK said...

salam perpaduan~

a?dilindungi perlembagaaan?

tunjuk sket mane die~


mane ade skolah dorg ni dilindungi perlembagaan~org melayu dalam kerajaan yang baik hati bantu.diulang bantu.
x wajib pon tolong~x sedar2 lagi upenye dorg ni~

cohong gym said...

Incik,
Ini menunjukkan betapa cerdiknya Datuk Mukriz. Kalau orang melayu dan perwakilan tak bukak mata, aku tak tau apa nak cakap. Kalau diaorang pilih KJ, memang BANGANG la diaorang semua.

Orang bukan melayu cuba nak goyangkan kita je. Bila tengok PM lembik macam pondan, best la diaorang hentam. Tak de sapa pun nak bela hak orang melayu bila PM sebagai ketua orang melayu dan negara membisu. Takut ngan orang bukan melayu.

Kalau zaman Dr. M dulu, nak cakap pun takut. TDM tak bagi muka lansung kat diaorang. Nak mintak benda lain bole. Tapi kalau nak cerita pasal hak orang melayu, jangan kau berani nak bukak mulut walau sikit pun.

Sekarang ni, bila PM dah macam pondan yang tak operate, macam-macam hak orang melayu dipertikaikan

Czar said...

berani berubah

balan said...

Agree with Mukhriz.

Of course National Schools have it's weaknesses.

But for the sake of unity and Intergration, why not. Having all Malay, Chinese & Indian teachers & administrators in the same school will reduce all Islamisations of national schools and perhaps spur competition.

If Singaporeans can go to the same school, why can't we?
Do read my take on this.

http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/

fitz said...

bagus btoi mukhriz,,hg memang pandai...syok gila gua baca statement offensive mukriz, jgn jadi defensif macam pak lah tu.. nasib baik la dah nak resign presiden mac ni...ajaq skit cina india ni..

Soi lek tu kalau aku jumpa, aku ludah depan muka penggila seks tu.. barua cilaka punya piglet!!!!

Anonymous said...

cadangan mukhriz bagus...tapi when will it be?

Anonymous said...

abolishing vernakular system huh? why then najib agrees that vernakular system will continue to exist in m'sia?

Iwan said...

Istimewanya kaum Cina & India di Malaysia kerana ada sekolah mereka sendiri sejak di peringkat rendah lagi... Istimewa lagi ianya bukanlah sekolah private ttp sekolah bantuan kerajaan Barisan Nasional, yg tunjang utamanya adalah UMNO.

Baiknye hati UMNO kerana meng'istimewa'kan bangsa Cina dan India, bukan Kadazan, Iban, Jawa, etc. Baiknye hati Melayu kerana tidak pernah ada Sekolah Rendah Melayu, melainkan di peringkat yg lebih tinggi seperti Kolej Melayu Kuala Kangsar. Baiknye hati orang Islam, sekolah2 agama ada yang tidak mendapat bantuan Federal, tetapi State shj.

Kejamnye bangsa lain kerana ingin mengambil kesempatan atas perbezaan pandangan politik Melayu untuk mempertikaikan hak istimewa Melayu. Kurang ajarnya bangsa lain berani mempertikaikan apa sahaj yang berkaitan bangsa Melayu dan umat Islam hatta fatwa yoga.

Asal kacang lupakan kulit...

Anonymous said...

haaaa.....tengok KJ....mcm ni la baru buleh jadi KP Umno...!

Abdullah AR said...

1. Banyak pihak telah dengan sengaja mengelirukan peruntukkan-peruntukan Perlembagaan di kalangan masyarakat.

2. Pemimpin berbangsa Cina mengelirukan masyarakat dengan mengatakan bahawa terdapat hak untuk bahasa Cina disokong oleh kerajaan contohnya dengan bantuan kerajaan kepada sekolah cina dan dengan cara siaran berbahasa Cina di TV.

3. Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan memperuntukan bahawa Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan dan seterusnya memperuntukkan:-

a. Tiada siapa pun boleh dilarang atau ditahan daripada menggunakan (bagi apa-apa maksud, lain daripada maksud rasmi), atau daripada mengajar atau belajar apa-apa bahasa lain;

b. Kerajaan boleh memelihara dan meneruskan penggunaan dan pembelajaran bahasa mana-mana kaum lain dalam persekutuan.

4. Oleh itu, Perlembagaan sebenarnya tidak memberikan tanggungjawab kepada kerajaan untuk memastikan kelangsungan bahasa-bahasa lain atau bahasa-bahasa kaum lain. Ini tidaklah pula bermakna kerajaan tidak berhak berbuat demikian. Kerajaan boleh menjalankan aktiviti untuk tujuan memelihara dan meneruskan penggunaan dan pembelajaran kaum lain. Tetapi Kerajaan tidak ada tanggungjawab untuk melakukannnya.

5. Perlembagaan sama sekali tidak memberikan kedudukan istimewa kepada kepada bahasa lain atau bahasa kaum-kaum lain. Malah, nama bahasa lain atau bahasa kaum-kaum lain seperti bahasa Mandarin atau Tamil tidak pun disebut dalam Perlembagaan. Dalam urusan rasmi, bahasa lain tidak ada hak untuk digunakan. Tetapi ini tidak pula menafikan hak untuk bahasa lain atau bahasa kaum –kaum lain digunakan untuk tujuan persendirian atau peribadi.

6. Dalam keadaan demikian, tidak ada hak untuk bahasa Cina dan Tamil diberikan waktu siaran tertentu dalam siaran RTM. Tidak ada hak untuk sekolah-sekolah cina untuk mendapatkan bantuan daripada Kerajaan dengan bersandarkan kepada Artikel 152.

7. Pemimpin Melayu juga tidak kurang dalam mengelirukan rakyat. Akhir-akhir ini isu Ketuanan Melayu dibangkitkan semula. Dalam Perlembagaan tidak ada Ketuanan Melayu. Yang ada hanyalah kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputra Sabah dan Sarawak dalam Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan.

8. Kedudukan istimewa ini bukanlah bermaksud memberikan ketuanan kepada orang Melayu di negara ini. Taraf tuan kepada orang Melayu bermaksud orang lain hanyalah tetamu atau hamba. Tetamu hanya tinggal sementara. Manakala hamba tidak mempunyai hak. Sudah tentu kedudukan istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan bukan bermaksud Orang Melayu tuan dan orang bukan Melayu tetamu atau hamba. Ini kerana orang-orang selain Melayu juga merupakan warganegara. Warganegara boleh tinggal di negara ini selama-lamanya dan mempunyai hak.

9. Ada pihak yang mengatakan bahawa Ketuanan Melayu bermaksud Ketuanan Raja-Raja Melayu. Ini juga tidak seratus-peratus benar kerana Raja-Raja Melayu ialah Raja Berpelembagaan. Ini juga merupakan satu “escapism” kerana Ketuanan Melayu dilaungkan akhir-akhir ini bukan kerana ancaman kepada apa-apa kuasa yang ada kepada Raja-Raja Melayu. Tetapi ia dilaungkan kerana apa yang dilihat sebagai ancaman kepada kedudukan orang Melayu, sama ada yang bersandarkan Perlembagaan atau sebaliknya contohnya polisi 30% bumiputra, pembukaan UiTM kepada bukan Melayu dan perlantikan bukan Melayu sebagai ketua PKNS.

10. Pemimpin Melayu juga mengelirukan masyarakat kerana bercakap seolah-olah kesemua perkara yang selama ini dinikmati oleh orang Melayu dijamin dalam Perlembagaan. Contohnya, walaupun polisi 30% bumiputra boleh dijustifikasi kepada Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, tidak ada apa-apa dalam Perlembagaan yang boleh menghalang pengurangan kepada angka 30% peratus tersebut. Ini kerana Perlembagaan hanya membenarkan keistimewaan kepada orang Melayu. Perlembagaan tidak mengatakan keistimewaan tersebut mesti sekian-sekian peratus. Sekiranya polisi 30% tersebut diturunkan kepada polisi bahawa 5% saham mesti diperuntukan kepada Melayu, maka ia tidak bertentangan dengan Perlembagaan. Keistimewaan 5% masih merupakan keistimewaan. Keistimewaan ini akan mejadi illegal sekiranya tidak ada Artikel 153.

11. Begitu juga dengan pembukaan 10% tempat di UiTM kepada bukan Melayu. Ini juga tidak melanggar kedudukan istimewa orang Melayu kerana sekiranya 20% sahaja pun tempat di UiTM dikhaskan kepada pelajar Melayu, maka itu masih merupakan satu keistimewaan yang dibenarkan oleh Artikel 153.

12. Pemimpin Melayu dan Cina yang berlagak seolah-olah segala yang kaum mereka nikmati selama ini dilindungi oleh Perlembagaan adalah tersilap. Tidak pun, mereka sengaja mengelirukan. Perlembagaan kita sebenarnya cuba untuk menjadi satu Perlembagaan yang demokratik yang memberikan hak samarata kepada semua rakyat seperti mana yang difahami oleh bangsa yang terlebih dahulu maju di barat. Ini tidak menghairankan kerana Perlembagaan tersebut ditulis oleh Orang Barat dengan beberapa pengecualian dalam beberapa perkara seperti dalam hal kedudukan istimewa orang Melayu. Dalam keadaan demikian memang sukar untuk mencari justifikasi dalam Perlembagaan untuk tuntutan untuk hak yang tidak samarata apatah lagi yang melampau seperti cakap-cakap bahawa pembukaan 10% tempat di UiTM melanggar kedudukan istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan.

13. Dalam keadaan demikian, mungkin perlu kesemua pihak yang tidak berpuas hati untuk memikirkan sama Perlembagaan benar-benar melindungi hak mereka seperti yang didakwa. Sekiranya tidak, mungkin mereka perlu sedar bahawa tuntutan mereka sebenarnya memerlukan pindaan kepada Perlembagaan supaya hak-hak yang dituntut mereka tersebut benar-benar dilindungi Perlembagaan.