Monday, July 14, 2008

Alasan Anwar tak hadir beri keterangan!.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan Anwar gagal hadir di IPK Kuala Lumpur untuk memberi keterangan walaupun telah bersetuju untuk hadir.

Berikut adalah alasan-alasan Anwar melalui peguamnya:-

"Anak guam kami sekarang ini ingin menyatakan bahawa kecuali pihak polis bertindak secara profesional dan mematuhi persefahaan baik tersebut dan undang-undang, anak guam kami bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis.

" Walau apa pun, anak guam kami mengulangi kedudukan beliau bahawa anak guam kami bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis sekiranya pihak plis tidak mengganggu beliau atau mengintimidasi keluarganya dan tidak memungkiri persefahaman baik tersebut.

"Kami selaku peguam bela anak guam kami akujanji akan mengemukakan anak guam kami sekiranya kesemua syarat di perenggan 9 di atas dipenuhi oleh pihak polis dan kami memohon agar suatu tarikh baru ditetapkan supaya anak guam kami boleh hadir ke IPK Kuala Lupur untuk memberi keterangan di bawah keadaan yang tidak membahayakan mana-mana pihak. Dalam keadaan intimidasi yang dilakukan oleh pihak polis seperti ini, anakguam kami tidak dapat menghadirkan ke IPK Kuala Lumpur pada 14 Julai 2008 sehingga keadaan intimidasi ini lenyap sama sekali.

"Anak guam kami ingin memaklumkan bahawa beliau pada hari Rabu 16 Julai 2008 (Rabu) akan hadir ke pejabat Agensi Anti Rasuah untuk memberi keterangan.

"Sekali lagi kami mengulangi bahawa anakguam kami bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis tetapi tidak di dalam keadaa adanya intimidasi dan gangguan dari pihak polis."


p/s: Kenapa Anwar perlu mengenakan pelbagai syarat?!!.

8 comments:

Anonymous said...

bro, aku rasa utusan malaya dan tv3 dah banyak sangat ulas pasal benda ni, xder isu lain yg lagi best ke bro?

anthrax

Anonymous said...

rid gua celup satu artikel dari
http://suarasukj.blogspot.com/
anthrax
layanz



OKT = " Orang kena tuduh "
OYD = " Orang yang dimalukan "

Rujuk pada perbezaan pendapat antara Dr. Asri dan Datuk Harussani, jika ditanya pendapat saya...saya lebih memihak kepada pendapat Datuk Harussani iaitu Mufti Perak.

Dalam kes 'Orang kena tuduh' dan 'Orang yang dimalukan'.....orang ini tak perlu 'bersumpah' kerana:

1) Jika seseorang itu yakin beliau tidak melakukan perbuatan yang telah dituduh keatasnya..
2) Kemudian maruahnya telah dijatuhkan atau telah dimalukan...
3) Jadi kenapa pula seseorang OKT dan OYD perlu bersumpah ?

Sepatutnya orang yang menuduh(OYM) yang perlu 'BERSUMPAH'

Oleh itu dalam kes liwat DSAI, Saiful Bukhari yang perlu bersumpah dan perlu mencari saksi.

Bagi DSAI jika beliau yakin dan percaya pada dirinya bahawa beliau tidak melakukan liwat keatas Saiful, maka beliau tidak perlu bersumpah walaupun didesak oleh orang ramai. Kita perlu fikir maruahnya telah diaibkan dan dimalukan serta dituduh melakukan perbuatan keji oleh seseorang.....jadi kenapa pula beliau iaitu DSAI yang perlu bersumpah...? Orang yang membuat tuduhanlah(Saiful) yang perlu bersumpah jika beliau orang yang benar !

Ini bukan bermakna saya memihak kepada DSAI tetapi saya merujuk kepada 'lojik akal' .

Anonymous said...

kan saiful dah mencabar anwar untuk sama2 bersumpah tapi nuar tak nak. so siapakah yg benar? tuahkah benar atau jebatkah benar?

Abafahim said...

anthrax

Sukj tu bagi aku blogger paling irritating dan syok sendiri. Sama juga dgn blogger pompuan nama tehsin mukhtar 'me only the better'.

Sori bro, kata2 mamat ni not credible utk aku.

Disamping melihat isu semasa, sebagai pengamal undang2 aku tertanya2 tentang pelaksanaan undang2 terhadap rakyat, maka apa istimewanya Anwar! Bukan isu msm dah byk buat coverage.

kalau anwar boleh desak suruhanjaya linggam dibuat dgn semua nama2 besar dipanggil dan hadir tanpa syarat malah membuat keterangan dihapadan suruhanjaya terbuka!, maka apa istimewanya dia?

Kalau dilihat disudut budaya, pepatah tok nenek kita kata "hendak seribu daya, taknak seribu dalih".

cohong gym said...

Anwar and the kuncu-kuncu can go to hell!

Anonymous said...

tehsin mukhtar syok sendiri? ke ko jeles nak mampus...lawyer(loyar)BERUK la ko ni abfahim

Anonymous said...

me only the better...bodoh la ko ni abafahim...ME ONLY BETTER la beruk

kalau syok sendiri apsal naik kat rocky sampai dekat 10 kali...jantan melayu bodoh la ko ni...english pun macam haprak.

Anonymous said...

lagi satu lawyer beruk, kalau aku syok sendiri, nape blog aku dulu masuk isting malaysiakita dengan mycen news dan blog ko macam dok dalam hutan...sah orang nogori...tak de teloq. tau mengumpat orang je dari belakang..tapi pakai songkok...stuff the songkok down your throat.