Wednesday, September 3, 2008

Terkenang dulu-dulu di bulan ramadhan

Semasa kecil dan sejak dari tahun 2 aku memang tak pernah miss puasa. Seingat aku, Tahun 1 dapat puasa 13 hari. Macam-macam kenangan yang aku lalui, begitu juga dengan kawan-kawan lain.

Yang paling aku ingat ialah aku memang suka pergi kedai runcit di pekan Juasseh, Kuala Pilah tanpa pakai selipar walaupun untuk membeli gula-gula seposen di kedai koh tong atau kedai kah lee, atau kedai ah chong atau di kedai kochik (semuanya cina) atau beli air oren Tok Calong berharga 10 sen, yang mana jauhnya hampir 1 kilometer dari rumah orang tua aku. Maka, dibulan puasa juga sudah pasti aktiviti-aktiviti tersebut aku takkan tinggalkan dibulan puasa untuk standby berbuka puasa atau beli mercun atau main tikam-tikam. hehe!.

Pada satu ketika dibulan ramadhan, semasa tengah melihatkan barang-barang yang nak dibeli dikedai ah chong, tiba-tiba anak towkey ah chong sudah bising ada barang-barang dia sudah hilang. Maka kebetulan aku berseorangan dikedai tu dan aku adalah suspect utama! Aku ingat aku masa tu dalam darjah 3 atau 4.

Maka apabila dia tanya aku, aku kata aku tak ambil apa-apa barang lagi pun dan soalan seterusnya untuk memastikan aku tidak berbohong, dia tanya aku "hari ni lu puasa ka?. Aku dalam keadaan gabra, aku kata "ya". Tiba-tiba dia senyum seolah-olah puas hati dengan jawapan aku. Dia minta maaf dan aku rasa lega. Fuhh!

Bila dah besar, terutamanya sekarang, kalau aku lalu dikedai-kedai cina tu dan teringat peristiwa dulu-dulu aku dapat rasakan betapa hormatnya mereka kepada orang-orang melayu dan adat resam serta agama islam masa dulu-dulu. Cuma pada masa ini, aku dah tak merasa satu perasaan, hormatnya kaum lain pada bangsa Melayu serta adat resam dan agamanya. Bukan sahaja kaum lain, tetapi juga bangsa sendiri merasa meluat dan berasa benci kalau diceritakan hak-hak bangsa Melayu. Apa sudah jadi?

Maka, kemanakah sebenarnya arah dan tujuan bangsa kita di Tanah asal nenek moyang kita?

P/s: usaha setakat yang mampu..

4 comments:

cohong gym said...

Aku power lagi dari kau. Sejak umur aku 2 1/2 tahun, aku dah start puasa penuh 30 hari siap tambah puasa 6 lagi.

Iwan said...

Ngko bior betul cohong? Dulu ngko pelarian negara mana? Dahsat tu kalau 2 1/2 tahun dh pose...

cohong gym said...

Masa tu aku jadi pelarian kat alaska.

Alif Lam said...

bukan kat kolej assiddiq dulu cohong kantoi x pose ker??