Friday, May 2, 2008

Guan Eng ingatkan kepada Kuan Yew dulu

Berikut sedikit cebisan-cebisan nukilan Subky Abdul Latif di SIASAH 27 April-3 Mei 2008 :-

"Apabila Lim Guan Eng (LGE), menjadi KM Penang, dia berazam mencontohi pentadbiran khalifah Umar yang terkenal dengan keadilannya...Tindakan awalnya sebagai KM menaikkan elaun guru KAFA...Kini, dia menjadi seorang personaliti yang menarik perhatian orang melayu dan orang Islam yang rasional..LGE adalah seorang pemimpin politik cina yang sedang menunjukkan dirinya sebagai seorang orang Malaysia. Dia dipercayai akan bekerja bersungguh-sungguh supaya boleh dilihat sebagai pemimpin Malaysia, dan bukannya sekadar seorang pemimpin cina.

Tindakan awalnya sebagai KM mengingatkan kepada imej Lee Kuan Yew (LKY) sebagai S/U Agung Petir PAP sebelum berkuasa dulu.

LKY bukan sekadar bercakap melayu, tetapi menguasainya dan menguasai tulisan jawi. Dia banyak menyuarakan isu melayu. Kerana itu, dia dilantik sebagai peguam Utusan Melayu dan hampir setiap petang di Pejabat Utusan Melayu di Singapura.

Ramai orang melayu singapura masa itu merasakan LKY seolah-olah nasionalis melayu, mengalahkan orang melayu sendiri.

Bukan mudah bagi Yusuf Ishak (pengasas dan boss Utusan Melayu di singapura) mendewakan seseorang, tetapi dia sangat mempercayai LKY sebagai seorang pejuang yang boleh memberikan pembelaan kepada semua penduduk singapura khususnya melayu.

LKY sesudah berkuasa dan Singapura menjadi sebahagian dari Malaysia mengambil Yusuf Ishaak sebagai Yang DiPertua Negara Singapura yang pertama selepas berpisah dari Malaysia, Yusuf Ishak menjadi Presiden Singapura yang Pertama.

Kerana Utusan Melayu adalah sumber dan menguasai pengaruh pemikiran orang melayu, maka ramai orang singapura berfikiran seperti Yusuf Ishak.

Dalam pilihanraya yang membawa kemenangan dan kekuasaan LKY pengundi2 melayu ikut menyokong calon Petir. Calon UMNO kebanyakannya kalah kepada calon melayu dari Petir.

Selepas LKY berkuasa, beliau lama kelamaan tidak lagi kelihatan seperti LKY yang dirasakan oleh orang Melayu sebelumya. Adalah benar Bahawa LKY mesti menunjukkan diri sebagai Pemimpin Singapura dan dia terpaksa membangunkan kaum2 yang ada di Singapura itu sebagai bangsa Singapura.

Singapura sebelumnya adalah pusat perkembangan politik dan sosio budaya orang Melayu kerana ia terletak ditengah alam melayu. Singapura adalah pusat dagang bagi Indonesia, Malaya, Borneo, Filipina dan lain2. Disitulah berkembangnya perjuangan menegakkan kedaulatan melayu.

Kira2 ia menjadi pusat tempat menyatukan pemikiran orang melayu yang berbagi-bagai ragam dialam melayu itu. Keupayaan LKY menyesuaikan pergaulan dan pertuturan seperti lain2 melayu meransang harapan bahawa singapura akan menjadi pusat perkembangan Melayu. TETAPI, Singapura yang dibangunkan oleh LKY adalah sebuah Singapura tersendiri. Ia terbentuk sebagai sebagai sebuah lagi masyarakat dan wilayah cina selepas Tanah Besar China, Taiwan dan Hong Kong.

Apapun Singapura adalah sebuah negara yang maju, tetapi kaum melayu adalah kaum yang tiada apa2 kelebihan daripada lain2 kaum.

Selepas Yusuf Ishak, tiada lagi orang melayu yang diangkat sebagi Presiden. Peluang orang India bagi menjadi presiden adalah lebih mudah dari orang melayu.
Selepas.Othman Wok, Muhammad Yaakub dan Rahim Yusuf, tiada lagi orang melayu yang menjadi menteri yang menonjol.

Singapura memang mendakwa mengutamakan merit. Meritlah yang mungkin menjadikan tokoh2 keturunan India lebih terbilang di Singapura.
Sejak Petir berkuasa di Singapura, lebih ramai warga keturunan India menjadi menteri luar. Keturunan cina juga ada. Tetapi selalunya keturunan India. Keturunan Melayu tidak ada. Kalaupun Menteri luarnya bukan keturunan India, tetapi keturunan India lebih berupaya muncul sebagai menteri yang penting.

Apapun orang melayu singapura mesti bekerja kuat seperti kaum lain untuk mencapai kejayaan hidup. Seperti di Malaysia juga, orang melayu asalnya sebelum merdeka dulu adalah kaum yang kketinggalan semua lapangan-pendidikan, ekonomi, perniagaan dsb.

Sampai sekarang orang2 melayu masih terhegeh. Pencapaiannya dalam DEB adalah contoh. Dalam dibantu oleh kerajaan, ia belum dapat melonjakkan diri. Singapura tiada dasar itu dan orang melayu mesti membangun sama kuat dengan kaum lain.

Apapun orang2 melayu yang menaruh harapan tinggi kepada LKY kebanyakannya sudah mati. Mereka sahaja yang arif untuk membuat kesimpulan apakah mereka puas hati dengan layanan LKY.

Orang2 melayu di malaysia ada tanggapan sendiri tentang LKY dengan orang melayu. Tanggapan mereka tidak semestinya tepat. Tetapi tidak boleh menganggap Guan Eng sama sepertinya. GE tidak boleh jadi melayu, tetapi dia boleh jadi orang Malaysia yang disenangi oleh orang melayu. Bukan LKY kedua".

(Teks penuh boleh dibaca di suratkhabar SIASAH seperti yang dinyatakan diatas.)

p/s: Walaupun En Subky berkias, saya masih nampak yang tersirat. Kebimbangan terpancar didalam penulisan penuhnya.

28 comments:

Anonymous said...

subky latif dengar ceramah btn ke? sejak dulu btn ceramah cerita LKY mcm ni.

Anonymous said...

Cuba cubalaa hang bawak mengucap sat. Tetiap ari hang nak bersangka buruk kat orang payahlaa lagutu..

Biaq pi laa LGE tu nak jadi Umar Abdul Aziz kaa apa..Ikhlas tak ikhlas tuh dia dengan Allah.

GERAKAN tuu pon haprak gak kat Penang tuu..Masa BN pegang pon orang Melayu Tanjong Tokong dah lama dok merempat...baru laa DAP pegang cik ooii..bagilaa depa peluang haiihh..Penat dah BN makan duit rakyat..Cukup-cukuplah tuu..Kang tak larat nak kena tibai dengan Malaikat

Anonymous said...

Teringat aku kisah sorang mamat yg nk buat projek di Penang waktu bwh Gerakan dulu... Pak Lah arahkan bg green light memandangkan kompeni ni kebanyakannya Bumiputra... br masuk separuh jalan dh tukar pemerintahan negeri. Aku ingat laa ni dh tak buleh masuk lg dah, sbb nk jaga hak sama rata mana buleh bagi kt kompeni bumiputra projek besor2 ni. Lgpun kompeni besor ni bayar zakat tiap2 tahun utk org Islam... Bak kata Che Det, bg laa depa peluang, tk payah laa kompeni Bumiputra tu bg zakat kt kitorang Islam ni. Tak ke gitu? Sama laa kes Petronas & Proton, baik open tender utk kompeni dr negara China ke, Singapore ke, India ke.

Renung2kan.

-Mazda6-

paneh said...

LGE nak disamakan dgn Umar Abdul Aziz? Hilang akal ko?
Hayatilah kata2 mazda6.

Anonymous said...

Padan muka kat kontraktor-kontraktor UMNO yang banyak makan rasuah tu. Mmg patut pon depa tak dapat projek tu!

Entah betoikaa dak bayaq zakat tu .Hahaha

Syabas Pakatan Rakyat

Anonymous said...

anak jarjis perabakharan ni mmg jenis manusia tak bayar zakat kot. kalo ko bkn Islam...mmg patut la.

Anonymous said...

Aik aku pulak yang kena. Hahaha. Aku bayaq zakat tak heboh kat satu kampung.UMNO bayaq zakat rm10, rasuah rm1000. Memang baguih zakat jenih tuu..Tanya laa kat TPM, dia bayaq ka dak zakat komisen kapal selam? Hahaha

Anonymous said...

takyah layan je prabakaran tu nik hadi. buat habis karen je. cara posting pun tau dia budak2 lagi tu. tak matang. anak pun tah ada tak laie. tah2 setakat zakat fitrah je yg dibayar eh tu. nak harap dia bayar zakat harta, zakat perniagaan ke...jauh panggang dari api.

Anonymous said...

Hai telur itik busuk. Yang hang dok merapu tu apa pasai? Aku taulaa hang tuh ada anak itik jaa sebab tue jeles tak tentu pasai.Hahaha

Aku pon nak kata cara hang posting cam kanak-kanak rebina. Tapi skarang mak hang tak sanggup nak beli rebina sebab harga barang mahai. Terima kasih kepada Kerajaan Barisan Nasional kerana menaikkan harga barang tanpa henti. Hahaha

Anonymous said...

Isk Jumud betul otak Mazda6 ngn Paneh ni. Tak payahlaa korang nak melayu-melayu sangat!

Dulu zaman koloni British, orang Melayu jugak yang jadi talibarut orang putih. Bila diberi pangkat, melayu belasah melayu! Tak percaya kau tanye pejuang-pejuang kemerdekaan atok-atok kau dulu.

Zaman jepun pon sama..Melayu yang lempang melayu..tak payah orang Jepun nak ambik pot!

Dasar melayu makan melayu..terutama melayu UMNO. Bila tak dapat kontrak baru nak bising pastu nak cari salah bangsa lain.

Baghal betul Paneh ngn Mazda6 ni:)

Baghal yang menunjukkan Bahalul

-Sang Wira

Anonymous said...

sangwira ni cakap org baghal, padahal dia lebih lagi bengal agaknya.
memula cakap pasal melayu lempang melayu...pastu melayu makan melayu..pastu dia pun sama kutuk melayu. atok dia ni kalo tak mamak conpem bangla. cakap berbelit tak serupa bikin. atok dia ni la agak eh talibarut british dan jepun sebab talibarut ni je yg suka mencaci sesama manusia.

sey buat tesis tahap pemikiran ssorg melalui penulisan. kalo dah mula menghina org, diri dia konpem lebih hina dan bahalol.

Anonymous said...

Memang bapak aku Mamak pon, sepupu-sepapat Tun CheDet susur galur Iskandar Kutti sampai kepada Tun Mutahir dulu..

Orang Melayu mmg bodo kena main dengan Mamak keturunan aku:)

Apa tak puas hati ker? Kau jangan main-main, Paneh ngn Mazda6 Respek tahap cium tapak kaki keturunan aku kau tau tak! Aku jamin kalau CheDet suruh diorang minum air basuh kaki dia pon diorang akan minum.

Kalau tak diorang takdenye jilat Che Det tahap dewa! Ohh Tun penyelamatku....

-Sang Wira

Anonymous said...

Bila sebut pasai LGE ni, terkenang balik masa pencacai UMNO penang tunjuk perasaan kat jalan tanda protes bila LGE isytihar dasar tender terbuka.

Yang dok melalak tak tentu ni berapa kerat jaa pon. Itu pon aku bajet mesti puak2 UMNO yang ada kepentingan dan buat bisness ALI BABA. Sebab tuh meroyan semacam sebab dah tak dapat fulus komisyen. HAHAHA

Yang lagi lawak tuu depa lupa KJ Menantu Paklah dulu kata sapa yang tunjuk perasaan ni adalah BERUK di JALANAN. Memang sah senjata makan tuan. Amik Hangpa UMNO BERUK2 JALANAN. Hahahaha

Yang masuk kat depan muka TV3 buletin utama lagi lawak, Menjerit orang melayu sana sini, tapi aku tgk muka gelap macam keling..Hahaha..Mamak rupanya..Lupa pulak aku kat Mesia ni Mamak pon jadi Melayu. Hahaha...Keling pon tarak apa..Sokong UMNO punya pasai jadi Melayu laa kawan..

Anonymous said...

AnakJarjis Praba,

Aku tak nampak point membina ngko sepanjang forum ni. Apa yg aku nampak sepanjang forum ni kamu cuba mengutuk dan mencaci kaum melayu Islam, tuduhan2 tak bayar zakat atau zakat melalui duit rasuah... Aku kenal mamat yg aku cakap tu sbb dulu dia keje kat sana, sekarang projek di Penang pun team dia yg buat jugak. Team diorang personally aku rasa kuat agama dan aku tak tau laa diorang ni penyokong BN atau BA... yg aku tau diorang syarikat bumiputera nk tolong org2 melayu. Kalau ngko nk kata semua org KAYA tu main rasuah, aku ingat ada masalah dgn ngko. Asal kaya je ngko tuduh rasuah. Asal diorang bayar zakat ngko kata zakat duit haram. Ngko cakap buruk psl kompeni diorang ni ngko tau ke sykt mana? Mana tau diorang rasuah? Atau ngko amek contoh sykt lain yg ngko kenal kemudian ngko tabur fitnah kat semua sykt melayu kat malaysia ni?

Mana ngko tau diorang ALIBABA projek tu? Semua projek dia yg aku attend setakat ni sama ada diorang buat sendiri atau assign kpd sykt bumiputera lain... maksud aku 100% owned by bumiputera. Hujah ngko psl 'meroyan', 'beruk', 'mamak' tu tk perlu aku komen, aku tau ngko cakap semua tu sebab rasa tk puas hati, marah dan kecewa sampai melebihi akal fikiran yg waras... Hujah dengan bukti, Tuhan bg akal kat manusia untuk berfikir, kalau tidak digunakan apalah bezanya dengan binatang?

Sang Wira,

Maaf kalau semangat melayu aku lebih skt dr ngko, sbb aku org melayu dan ngko golongan mamak. Cara cakap ngko yg tk berhujah & bukti dan cuma maki hamun mencerminkan cara didikan mak bapak ngko sehingga melahirkan golongan bodoh sombong dan tk punye akal fikiran... macam ngko. Tak mampu berhujah tp pandai caci & maki. Kirim salam kat mak bapak ngko, kalau ngko muslim.

Renung2kan.

-Mazda6-

Anonymous said...

aku cadangkan kepada mereka yang jenis caci maki tanpa hujah bernas ni lebih baik minum air kaki kami la kasi otak tu luntur karat skit. kesian......

Anonymous said...

Oii Mazda6, kalau nak cakap tue lain kali baik pandang kiri kanan dulu. Kau sedar tak diri kau tue sape? Kau tak layak cakap ngn aku. Kalau tak disebabkan oleh keturunan aku Mamak yang mulia, kau ingat Malaysia ni boleh maju ker? 22 tahun Negara ni dijaga oleh keturunan kami iaitu yang Mulia Terhormat Tun CheDet. Kalau harap korang orang “melayu tulen” laa konon..hancur Malaysia.. tgk ape yang PakLah buat? Mengaku jerlaa orang Melayu memang tak pandai memerintah..Sampaikan Setiausaha Politik PakLah tuh pon kena amik orang kami, Reezal Marican, justeru membuktikan kalau takde kami korang sumer takkan hidup.

Kalau pun kami zalim dan menindas orang Melayu, korang tetap akan ikut dan dengar perintah kami…Macam lembu kena cucuk hidung. Yang Terhormat Tun CheDet telah membuktikannye. Di kedai mamak, kami charge mahal camne pon, orang bodo cam korang akan terus makan dan makan. Hehehe. Yes mmg bahagia betul duduk kat Malaysia ni..Tak sesia dulu keturunan aku datang Malaysia.

-Sang Wira

Anonymous said...

Sang Wira,

Aku ingat baik ngko balik sambung belajar laa lg baik... Malu aku kalau berbahas dgn ngko.

p/s: Teringat kata2 org cerdik pandai, jangan berbahas dgn 3 golongan: 1. Budak2; 2. Orang Gila; dan 3. Org Tak Berilmu.

Renung2kan.

-Mazda6-

Anonymous said...

Tuan-tuan;

Sila jaga budi bahasa. Kalau mengikut seorang Pensyarah Pyschology di University Oxford didalam penulisannya menyatakan "MANUSIA YANG MENGGUNAKAN KATA-KATA KESAT DAN MAKI HAMUN ADALAH MANUSIA YANG SEBENARNYA INGIN MELINDUNGI KEKURANGAN DAN KELEMAHAN DIRI".

Maka, sila jaga budi bahasa dan tatasusila ketika berbicara dan berbahas.

Ex-student Oxford's University 1988-1992

Anonymous said...

Mazda6,

Aku rasa kau yang patut pegi sambung mengaji kat pondok memane sebab aku tgk ko ni dah benak sangat dah.

Atok aku sepupu-sepapat Tun Che Det pulak
pesan, "orang Melayu UMNO ni memang senang nak
makan..bagi jer duit sikit, terus jadi
"anjing yang setia", kalau tak bagi, terus
die gigit kaki kite, dah 50 tahun merdeka
pon harap subsidi lagi"...Jangan maree..itu
Atok aku yang cakap:)

Pensyarah Pyschology di University
Oxford didalam penulisannya menyatakan
"MANUSIA YANG MENGGUNAKAN KATA-KATA
KESAT DAN MAKI HAMUN ADALAH MANUSIA
YANG SEBENARNYA INGIN MELINDUNGI
KEKURANGAN DAN KELEMAHAN DIRI".
---> Ditujukan kepada Bebudak UMNO MYKMU yang
merupakan kaum kerabat Mazda6 ngn Paneh:P

-Sang Wira

Anonymous said...

Wahai Encik Mazda6 yang bijakpandai (Kaluu laguni pon nak kata aku tak bersopan lagi tatau laa)

Kalau hang dok yakin member baik hang tuu berkebolehan dan ada daya saing untuk membuat segala-gala projek mengikut piawaian yang sepatutnya, awat yang hang dok gelabah tak tentu pasai. Mana hang tau LGE tue akan ketepikan orang Melayu teruihh?? Hang yang dok bersangka-sangka manyak sangat..Ooo..Hang prejudis kat orang bulehhh, orang lenn prejudis kat hang tak blehhh…Apa punya ghaplaa jingga laa hang ni.

Melainkanlahh hang tau depa ni Ali Baba sajaa dan memang makan komisen (Rasuah sebenaqnya) atas angin saja dengan berlesenkan BUMIPUTERA.

Hang pakai laa otak hang tue sket, kalau dak apa yang membezakan hang ngn binatang (pinjam ayat hang)

Anonymous said...

Wahai AnakJarjis Praba,

Tak tau laa kalau wording hang pakai tu dikira bersopan ka tidak, terpulang kpd readers blog ni nak menilai (refer : Ghapla Jingga)

Maaf laa tp aku rasa kompeni ni mmg terkenal kt Malaysia dgn shareholders bumiputra. Aku kenal org2 atas dr jenis yg buleh diharap, baik dr segi kerja maupun peribadi yg dihormati. Diorang bukan Dato, Tan Sri atau Tun tp diorang ni pure bumiputra yg buat kerja utk bangsa melayu & dan org Islam di negara ni. Maaf laa aku katakan yg mmg projek tu sangkut dah sejak kerajaan PP diambilalih oleh kerajaan baru. Aku bersangka buruk kt LGE? Cuba hang quote balik mana kata2 aku lagu tu? Tengok skt wording sapa yg banyak guna ayat kasar, caci maki hamun dlm topik ni? Hang habaq mai?

-Mazda6-

p/s: Baguih tu, elok kita pegang kata2 tu sama2... Ilmu + akal + amal.

Anonymous said...

Tak payah layan Mazda6 ni Anak Jarjis Peraba. Dia ni mmg tanak tgk benda yang baik Pakatan Rakyat buat. Dia nampak yang tak baik saja yang belum tentu betul ker tak.

Projek tuh yang dia sibuk-sibukkan. Menteri UMNO yang perasuah dan banyak buat bisness Ali Baba tuh dia tanak sentuh. Dia dapat syer jugak kot..hehehe

-Sang Wira

Anonymous said...

Laaaa, ada lg mamak/mamat ni kat sini... malas aku nk layan hang.

"Cakap tak berhujah,
debat tak berbukti,
Kurang ajar dengan mak ayah,
inikan pula dengan bangsa sendiri."

Renung2kan, dan selamat beramal!

-Mazda6-

Anonymous said...

Tengok tu, bila dah kalah cube nak divert point cakap merapu. Haha..aku dah biase dah tgk orang UMNO macamni..

Alhamdulillah 5 negeri dapat kat Pakatan Rakyat..Jangan diberi kontrak kat UMNO ni..satu sen pon tak guna..bayar zakat pon belum tentu.

Ko ni Mazda6 kata aku cakap tak berbukti, kau tuh lagi cakap banyak habuk pon tarak. Konon member ko tuh kontraktor yang amanah dan menolong Islamlaa konon, mana bukti?

Ko la yang sebenarnya kurang ajar ngn mak bapak ko. Mak bapak ko penat soh ko belaja rajin-rajin menentang kezaliman, ini tak..Yang ko buat menyokong si penzalim..bagus laa tuu..Kat akhirat nanti bahagia mak ayah ko:)

-Sang Wira

Anonymous said...

Hehehee, ye ke Sang Wira aku ni dh kalah? Aku cakap maleh nk layan tu personally utk ngko sorang je... sorry, jgn terasa plak. Aku rasa bloggers/readers yg lain buleh menilai dr gaya bahasa ngko sejak awal posting...

Aku dpt rasa yg ngko ni masih budak2 lagi... jadi aku amek pendirian dan kata2 cerdik pandai yg tak perlu berhujah dgn golongan budak2 ni atau kita sendiri yg jadik budak. Kalau ngko bukan budak, harapnye bukan dr 2 golongan yg lain tu.

p/s: Aku pernah berhujah dgn bbrp org yg menyokong parti pembangkang dan aku masih hormat kerana budi bahasa mereka...

Renung2kan.

-mazda6-

paneh said...

Pensyarah Pyschology di University
Oxford didalam penulisannya menyatakan
"MANUSIA YANG MENGGUNAKAN KATA-KATA
KESAT DAN MAKI HAMUN ADALAH MANUSIA
YANG SEBENARNYA INGIN MELINDUNGI
KEKURANGAN DAN KELEMAHAN DIRI".
---> Ditujukan kepada Bebudak UMNO MYKMU yang
merupakan kaum kerabat Mazda6 ngn Paneh:P

-Sang Wira
May 4, 2008 12:50 PM

UNTUK SANG WIRA PURBA DAN ANAK JARJIS PRABAKARAN. DEN TENGOKKAN AYAT MEMASING PANAS BETUL TU. MEH LA MEMANASKAN LAGI BLOG KAMI.TAPI INGIN DIINGATKAN, KALO TAK CUKUP ILMU DAN FAKTA, LOBIH BAIK LUPOKAN.

http://paneh.blogspot.com

Anonymous said...

gaduh gaduh yg untuk MCA dan DAP.

dKarang dua dua PKR dan UMNO aku antukkan kepala. Bagi aku perdebatan korang ni macam budak sekolah, tapi belajar tinggi2!!!

Jangan beremosi bila berdebat. Sebab kalau debat politik takkan ada yg menang atau kalah.

ahmadalbab said...

salam..

entahlah... melayu ada yang baik dan ada pulak yang tak baik..
setandan pisang tak semua nya elok kan.

sama la mamak dia pun ada kasta..
Tun Mahathir mamak kasta tinggi..
sang wira ni mamak kasta rendah.. mungkin sama tapi tak serupa...

BAK KATA PANEH... MEH LA JOIN PANEH.BLOGSPOT..

setakat mamak kasta rendah macamni sikit pun saya orang melayu tak takut... dan saya percaya ramai lagi contributors melayu dalam paneh.blogspot akan melayan saudara dengan penuh berhemah.. walaupun saudara mamak kasta rendah.. kita bangsa melayu akan melayan semua bangsa dengan penuh berhemah...

meh la... join..hehehe