Saturday, May 24, 2008

Decision on Pulau Batu Puteh.

I managed to follow half of the judgment and watching the historic decision made by the ICJ.

ICJ has ruled that by 12-4 decision that Singapore has the sovereignity over Pulau Batu Puteh while Malaysia owns Middle Rocks.

I just can't help telling to myself that how disappointed i am eventhough our Foreign Minister during his interview said that it was a 'win win situation'.

I'm sorry i can't see it as a win win situation because in reality that Singapore has streched another 12 nautical miles of it's territory and all natural resources and minerals in the territorial waters will now belong to Singapore.

And, i had the opportunity to have a chit chat with a friend lawyer who was once a Navy officer where he told me that Pulau Batu Puteh is extremely important to Singapore when it comes to it's national defence and security especially to avoid it's aircraft to be caught by Malaysian radar defence system.

He told me if once an aircraft being traced by radar, the pilot and the aircraft is already 'died cold blooded'.

Before the decision, based on the facts, i strongly believe that Malaysian representatives had done a very convincing arguements on why Pulau Batu Puteh must belong to Malaysia. HOWEVER, i do not know why but my instinct keep on telling me that the decision will favour Singapore.

It is a sad to see malaysia lost it's sovereignity on another land and ironically to Singapore.

p/s: Malaysia had already lost to Singapore for many occasions. Why so noise?? Life goes on as usual la.!!.??

5 comments:

ram gagasan said...

Bro Abafahim, kenapa pulak Najib & Rais Yatim kata keputusan ICJ adalah win win situation? Menteri kita ni faham tak kita dah kehilangan wilayah & kedaulatan? Dgn pemikiran mereka ni, layak ke mereka ni jadi menteri & pemimpin kita? Atau pun kita yg sepatutnya memimpin mereka?
Akan datang nanti mungkin kah wilayah Iskandariah juga akan jadi sebegini? Mungkin masa tu Pak Lah, Najib, Rais & yg lain2 sudah tiada lagi tetapi kesian kepada generasi kita yg akan datang yg terpaksa kehilangan wilayah & kedaulatan negara!
Kan tempohari Pak Lah & menteri lain beria-ia main golf dgn pemimpin- pemimpin Singapura, tak kan tak dapat selesaikan masalah. Tu sebab Tun M kata mereka ingat dgn main golf boleh selesaikan masalah dgn Spore tetapi mereka ni tak sedar Singapura ni mcm Israel di Asia tenggara.

Abafahim said...

En Ram Gagasan;

Setuju! Sepatutnya diorang lebih bijaksana! Tindakan2 pemimpin hari ni wajib melambangkan kedaulatan dan faedah generasi akan datang sampai bila-bila pun.Bukan sekadar mengambil pendekatan jangka pendek dan popular semata-mata!

Yang menyedihkan pemimpin-pemimpin tertinggi kita mudah beralah apabila digertak, terlalu bertolak ansur dengan orang luar dan semakin lesu dan bisu diperingkat antarabangsa tidak seperti zaman Tun Mahathir!.

Generasi2 muda yang berpelajaran kini hanya menghormati pemimpin2 yang mempunyai kredibiliti tinggi dan bijaksana bukan sahaja mengutarakan isu2 tempatan tetapi juga luar negara. Kalau tidak, jangan mimpi kita nak bersaing dengan singapura!

Adakah pemimpin tertinggi kita pada hari ini, mempunyai kriteria2 diatas?

Tepuk kepala tanya akal!!

Watan Marhaen said...

Itulah akibatnya kalau negara bekas tanah jajahan, semua tindakan kuasa kolonial yang tentukan...hanya kerana sepucuk surat kita hilang tanah...benarlah menang sorak kampung tergadai...

Anonymous said...

Bullshit kalau diorang kata win2 situation... Kalah tu kalah je laa.

p/s: Bak kata Tan Sri Isa waktu Malaysia kalah tinju pada Thailand suatu ketika dulu : "Alaa, dah tumbuk tak kuat... kalah laa"

-Mazda6-

cohong gym said...

Aku mmg dah agak kita kalah. Our argument not strong enough.

We created the precedent in Pulau Sipadan case. Since Singapore is maintaining the Pulau Batu Putih, so they are the rightfull owner. Our argument was, it belongs to Johor since long time ago but Who maintained it? Singapore.