Wednesday, May 14, 2008

Suruhanjaya untuk 13 Mei 1969

Didalam The Sun hari ini, Lim Guan Eng menyatakan bahawa pakatan rakyat akan mengusulkan untuk satu suruhanjaya ditubuhkan untuk menyiasat apa yang sebenarnya berlaku semasa tragedi berdarah tersebut.

Sekiranya itu yang diinginkan oleh Pakatan Rakyat, maka saya amat mengalu-alukan sekiranya penubuhan suruhanjaya tersebut akan menjaga hubungan baik dan keharmonian antara kaum dengan 'terdedahnya' dan 'terungkitnya' segala cerita luar dan dalam yang menjurus kepada ketegangan kaum pada tarikh berdarah tersebut.

p/s: Kalau suruhanjaya tersebut menyedarkan orang melayu apa salahnya. Peribahasa melayu kata 'jangan dijolok sarang tebuan'.

2 comments:

Anonymous said...

baguih gak tu. baru org buko mato ttg hidden agenda kaum cino.

cohong gym said...

Tapi kita jangan silap. Aku takut tujuan DAP untuk menyingkap cerita sebenar disebalik 13 Mei ada udang disebalik batu.

Aku risau kalau bila perkara yang sebenar telah terbongkar, ketegangan akan meruncing. Sekarang pun dah cukup tegang dah.

Tapi kalau betul DAP berniat baik, aku pun setuju. Biar semua rakyat Malaysia tahu apa sebenarnya yang terjadi. Jangan hanya mendengar cerita dari mulut orang je.

Buku yang ditulis oleh Kua Kia Soong pun bole dijadikan salah satu sumber. Buku ni dulu masa keluar, jadi kontraversi. Tapi bila aku dah baca, tak de la kontraversi sangat.