Saturday, May 17, 2008

Suruhanjaya Lingam, apa untungnya?

Keputusan Lingam telahpun diumumkan kepada rakyat. Tahniah la kepada ketelusan kerajaan BN. Saya melihat suruhanjaya ini adalah salah satu cara untuk cuba mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada ketelusan kerajaan tetapi...SIAPA YANG UNTUNG?

Berikut adalah kes-kes berkenaan ketelusan yang ingin ditunjukkan oleh UMNO atau kerajaan dibawah pimpinan Pak Lah:-

i) Penggantungan Tan Sri Isa dan pemimpin-pemimpin UMNO berkenaan 'politik Wang'.
ii) Pertuduhan ke atas Tan Sri Eric Chia.
iii) Pertuduhan ke atas Datuk Kasitah Gadam.
iv) Pertuduhan keatas pegawai-pegawai Polis berpangkat tinggi termasuklah kes Datuk Ramli.
v) Pertuduhan ke atas pegawai-pegawai tertinggi Tabung Haji terhadap penyalahgunaan wang Tabung Haji.
vi) Pertuduhan ke atas pegawai-pegawai tertinggi di Kementerian Luar Bandar atas rasuah.
vii) penubuhan suruhanjaya video klip kononnya warga china, suruhanjaya kehakiman dan suruhanjaya anti rasuah;
viii)Bayaran saguhati kepada Tun Salleh Abbas dan lain-lain.
ix) dan sebagainya.

Terbaru keputusan suruhanjaya Lingam yang mana kabinet mencadangkan siasatan dibuat ke atas 6 orang Individu termasuk Tun Dr Mahathir.

Persoalannya, apa untungnya kepada kerajaan BN?

Adakah mereka yang selama ini menyokong pembangkang akan BERALIH menyokong kerajaan BN? Adakah segala ketelusan kerajaan selama ini DIHARGAI oleh mereka yang tidak bersetuju dengan kerajaan?

Adakah ketelusan-ketelusan kerajaan tersebut MEMBANTU BN keputusan pilihanraya di PRU 12 baru-baru ini atau PRU akan datang?

Adakah mereka yang selama ini tidak bersetuju dengan kerajaan BN mempunyai KEMATANGAN FIKIRAN untuk beralih menyokong kerajaan BN pada PRU akan datang walaupun pelbagai pembaharuan dan ketelusan dilaksanakan oleh kerajaan?

ATAU sebenarnya rakyat akan menganggap betapa MULIANYA perjuangan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan mereka semakin dianggap WIRA oleh penyokong-penyokong mereka.

Akhirnya, siapa yang untung?

p/s: Kalau seluruh jiwa dan dan raga dah benci, macamana ikhlas, buat baik macamanapun, orang tak akan hargai.

15 comments:

abata said...

Abistuu sebab BN TAK UNTUNG maka tak perlu perbetulkan semua ini? Itu maksud kau? Kalau tak untung tak buat… Macam tuu ker… Kalau bom orang itu untung, maka kita kena bom orang ker?Macam tuu maksudnya?

Dah banyak sangat dah kekotoran dan daki-daki yang ditinggalkan oleh BN sepanjang 50 perintah Malaysia ni dan memang patut pon diorang bersihkan… Sapa yang berak dialah yang kena basuh!

Segala kekotoran itu terpaksa diakui oleh UMNO kerana rakyat bukan lagi bodoh dan mudah ditipu lagi…Dan kini dalam usaha itu kita berterima kasih setakat mana “pembersihan” yang dilakukan BN. Tapi malangnya pembersihan itu hanya melibatkan ikan-ikan bilis kecil saja kebanyakannya.

Kita mahukan JERUNG RAKSASA! Dan kini kes VK Lingam ini akan memperlihatkan samada jerung raksasa ni dapat ditangkap atau tidak!

Bagus jugak Pak Lah gaduh ngn Che Det…Barulah kita nampak semua keburukan Che Det yang dibongkarkan dan akan dibongkarkan PakLah satu persatu…

Inilah namanya perompak lawan lanun..kita tgk sapa menang! Termakbul doa Allahyarham Ustaz Fadhil Noor bila arwah berdoa agar Mahathir panjang umur dan melihat kembali segala kesalahan yang dilakukannya… Kat atas dunia Allah dah tunjuk..kat akhirat tataulaa nanti…

tun sri lanang said...

Aku sokong sangat ape yang abata tulis tuu…

Mentaliti Abafahim ni menggambarkan corak pemikiran UMNO kesuluruhannya secara tidak langsung…Logik diorang senang jer..kalau TAK UNTUNG JANGAN BUAT.. Kalaupon benda yang tak untung itu adalah KEADILAN…diorang masih berbelah bahagi…

Diorang ni lupa pada seruan Allah supaya menegakkan keadilan walaupun kalau terpaksa bertentangan dengan IBU BAPA SENDIRI…Tapi diorang ni kalau berhadapan ngn Tun Mahathir pon dah menggelupur…

Hahaha..mari kita tgk episod PakLah VERSUS. Mahathir skrg…Aku berdoa agar Pak Lah terus jadi PM sebelum diserahkan kepada Pakatan Rakyat nanti.

Say NO to Che Det! Say NO to Najib!
Say YES to Paklah! Say ABSOLUTELY YES to PAKATAN RAKYAT

Takbir!

coolooc said...

Ask all malay pig go back to Indonesia.

The malay pig make Malaysia become rubbish country. Without malay pig in Malaysia - Malaysia country will become same as Singapore or Taiwan.

Where malay pig came from? Indonesia? Arab? Africa? What happened to our Orang Asli? They are the original settlers here, they should be the true real bumiputras. Not the babiputras we have here.

What is wrong with the babiputras? Highest crime rates, highest divorce rates, highest number of criminals, highest number of drug users, highest number of rapists.

A genetically flawed race (babiputras) cannot be fixed by politically.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay pig to adopt Chinese culture which is superior?

It makes no difference whether I am a Chinese, Indian or for that matter, anyone else, even a Mat Salleh. I am speaking as a human being to a malay pig like you.

If you malay pig don't like the non-malays here, then go back to Sumatra, Jawa, or wherever your ancestors came from, and give this land back to its rightful master, the Orang Asli.

If Malaysia is to divide into two countries with malay pig taking the east, and the west to the Chinese and the Indians - watch that the malay pig starting to migrate to the west illegally for a better future.

It is no wonder Singapore is a country which is 50 years ahead of Malaysia.

You know something - once outside the perimeters of Malaysia, these malay pig are so small in value even a dog has more value than them!

Everything in Malaysia is a joke when it comes to the malay pig. They are laughed at by everyone in this world for being incompetent, lazy, useless morons.

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malay pig from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia.

aston said...

I am totally agree what you have said, those moron malays have no sense of 'malu'. For example, I find that most of those malay pig creature are dirty and smelly, but they still walking around proudly with that stinking and ugly look.

Another example is most of them are poor, they can't afford a big luxury car. When they saw Chinese or Indian driving a big car, they are feeling distress and jealous.

What a loser! Hey non-malays can afford a big car without depend on NEP policy. But you pathetic malay pig can't afford it even though with NEP policy help. Loser malay pig!

Castelo said...

Hitler sewaktu meningkat naik dalam dunia politik begitu dominan dalam memberikan pidato yang membakar semangat rakyat German. Menyedari parti lawan terutama dikalangan parti komunis, Hitler kemudiannya merancang untuk menubuhkan sebuah kumpulan polis dan tentera partinya sendiri, SS dan SA. Kumpulan ini diawal penubuhannya adalah untuk melindungi hitler dan nazi daripada serangan musuh, terutama sewaktu Hitler menyampaikan pidato. Kumpulan ini bertindak ganas dengan membelasah, dan malah membunuh disamping menghalau.

Aku mengungkap cerita hitler ini kerana terbayang cerita tersebut sewaktu berada di hotel singgahsana, menghadiri satu forum yang dianjurkann oleh KMU. Forum analisis PRU 12 menjemput mukhriz, Puad Zakarshi dan khir toyo sebagai panel dan ucaptama oleh Tun Mahathir.

Dalam konteks mengungkap permasalahan UMNO dan negara dibawah pimpinan Paklah, aku banyak sependapat dengan Tun Maharhir. Tetapi sewaktu menghadiri forum semalam ada beberapa perkara yang memanaskan kepala ku.

Tun Mahathir yang dianggap sebagai a new dawn for UMNO, dijadikan harapan kepada ahli2 UMNO yang bermasalah dengan kepimpinan PAKLAH. Beliau bercakap soal keberanian untuk melawan kepimpinan yang korup, kronisme yang hanya menguntungkan keluarga sendiri. Beliau juga menganjurkan kebebasan dan hak ahli UMNO untuk melakukan perubahan dan menjatuhkan kepimpinan sedia ada yang dianggap sebagai lemah dan korup. Hebat sekali.

Sewaktu forum itu juga terjadi satu insiden yang tidak dingini. iaitu bangun seorang pemuda mengaku sebagai ketua pemuda dari UMNO cawangan Sekhincan. Katanya bercakap mewakili generasi profesional muda. dan diakhir kata2 beliau menanyakan dan memberi pandangan untuk kemungkinan Anwar Ibrahim dibawa ke dalam UMNO semula untuk menarik golongan muda dan profesional.

Beliau kemudian di'boo' di baling botol dan kertas. kemudian dengan kasar dihumban keluar, malah sewaktu berada di luar hotel beliau dikasari dengan tolak menolak dan nyaris dipukul. ada juga kawan2 ku disitu yang bersimpati dan naik berang, berniat untuk turut sama membela beliau dalam pergaduhan tersebut. tetapi aku menghalang kerana kehadiran polis yang mengawal suasana.

Lebih menarik adalah apabila Tun Mahathir menyampaikan ucapannya ungkapan pertama beliau adalah, 'saya berasa gembira bukan kerana diberi peluang bercakap, tetapi kerana sorakan UMNO hari ini adalah seperti UMNO dulu. UMNO dulu akan bersorak dan menghalau orang yang tidak disukai'

Aku mengungkap perkara ini bukanlah kerana bersetuju untuk DSAI masuk UMNO. tetapi kerana keprihatinan yang tinggi untuk generasi muda yang sebenarnya bukan budak2 yang menjadi gula2 parti politik, generasi muda yang celik dan kritis, generasi muda yang berani dan hikmah, generasi muda yang menolak keganasan tetapi menganjur dialog.

Tun yang dalam masa yang sama memberi semangat untuk ahli UMNO berani bersuara menyatakan kebenaran, tetapi dalam masa yang sama berbesar hati kerana orang yang tidak sependapat dengannya dihalau.

Tindakan keganasan dan menghalau itu sebenarnya memberikan gambaran bahawa UMNO sebenarnya tidak bersedia untuk berubah. Tidak bersedia untuk mendekati golongan muda yang kritis dan radikal secara pemikiran. Mereka masih belum bersedi untuk mendengar dan menerima idea pandangan yang tidak mengikut selera mereka. Tetapi dalam masa yang sama mereka bercakap untuk menarik golongan muda dan perubahan dalam UMNO.

Apa yang aku khuatiri adalah seperti mana yang ditulis dalam novel george orwell, the animal farm. yang mengambil analogi binatang di ladang untuk mengambarkan revolusi russia yang menumbangkan satu diktator dan kemudian mengangkat diktator yang lain, menjatuhkan Tsar Nicholas II dan kemudian mengangkat lenin dan kemudian Stalin. Jangan biar perkara itu berlaku dalam mana2 institusi dalam negara kita.

UMNO HIPOKRIT DAN PENIPU RAKYAT. MAHATHIR DOSAMU TETAPKU KENANG….KAMU MAHU NAJIB PENGGANTIMU…KAMI KATAKAN PERGI JAHANAM!

konek said...

Our current malay generation is racist now because they desperately want to hang on to privileges which I frankly believe it slowly causing the malay race to rot away and become a pathetic race on crutches dependent.

I think that malays are the most stupid idiots on earth - they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains.

Thus coming to the conclusion that they are the most stupid black blocks on earth - they are coloured black and stink like a garbage dump.

Does malays ever think twice about their religious? What if yours believe is not what you think!

You malays will rape anybody just for sexual pleasure. You didn't read about the malay who raped his own sister?

Not only that! They yell 5 times per day and expect to go to heaven! After committing so many sins like steal, rape, killing!

Malays are so stupid that deserve to be robbed by their own government. They in fact deserve to be raped as well. Maybe we were better off as British rule Malaysia after all.

Malays are jealous of Chinese, that is why they hate them. Americans are not jealous of Chinese, because they don't need tongkat. They buy a lot of Chinese goods. If they hate, they would have boycott the products. Bodoh!

Oh! Bodoh! Only blind man needs tongkat.

If Americans don't hate the malays, why is there so much bad press against Mahathir when he scolded the Americans? You malays are brainless and never read the newspaper. Everyday special rights here and there……….still like your tongkat so much!

You go to American Embassy and see which country now is blacklisted? Did they blacklist Taiwan, Singapore, Hong Kong?

Even the Japanese look down upon the malays because they are just a bunch of fool, corrupt, lazy person who feed on the Chinese income tax for their existence.

The malays want to produce as many pig babies as they want, but doesn't teach them what is honesty, hardworking, civilisation!

Boleh said...

This malay pig race is so stupid, that they'd never amount to anything in this world.

This message board has been here for awhile, and if anyone goes back, there is no one message, that talks good about this stupid malay pig race, because everybody knows how stupid, and hateful this malay pig race is all about.

The malay pig will crumble from internal weaknesses and disappear in era of globalization - no need for others to colonize them.

Because malay pig like to be parasites and feed on the Chinese income tax!

Wait until the malay pig population increase to 90% in Malaysia, the same ratio as in Indonesia, then you will know the meaning of poor, as there will be too many malay pig to subsidize.

Then the economy collapse.

The malay pig are actually digging their own grave and they are trying to dig a deeper and bigger one now.

But all of them I have to see are being manipulated by certain top malay politicians so they will support them.

There show that the general malay pig are quite stupid and can't think outside the box.

Only 1% of the malay pig can make it and they are the exceptions. If malay pig are not stupid, what are they?

If all malay pig jump into sea and all die!

This world will become very very beautiful.

vesewe said...

F***k Muslims and all malay pig in Malaysia.

I feel ashamed to call myself a Malaysian nowadays because you malay pig are making us losing our pride day by day by corrupting the once dignified image of this country, you know Malaysia is now a laughing stock among the non-Muslim countries in the world!

People despise this country still protecting the lame lot and not doing anything to improve the deteriorating situation, still practising double standards among its own people, still expelling the non-malay genius to other countries, still depriving the rights and benefits of other races to its own race, still criticize and blame the Chinese for their minority poverty.

Hey, what is wrong with you malay pig? Haven't you fed yourself enough with the loots yet? Still want more? What a worthless thieves bunch!

You malay pig are worse than a maggot. We need a leader not a faggot to rule this country. Get lost you freak!

For all the bad things you stupid melayu babi say about the Chinese, when you are in trouble and big shit, what do you do?

You come crawling back on your knees to the Chinaman to help you, because you can't trust all your malay pig who are sodomy rapists, incest culprits, drug addicts.

Without the Chinese, you malay pig will still live on trees, swinging from tree to tree like monkeys, or forages on the ground by your 4 legs to eat all the shit.

You malay pig are a truly ungrateful lot - the minute all the Chinese leave Bolehland - you malay pig will collapse into the sea and die - that is your destiny!

I think the problem of malay pig race is their culture - it is in born in their gene - nowhere in the world that you will see affirmative action is focusing on the majority because it is always the minority that need the protection.

Worst, the minority in Malaysia has been systematically marginalized just to suppress them of their growth.

Let the malay pig make Malaysia the most corrupted place to live in and see what happened in 2020? I guess malay pig will go back to Indonesia as Malaysia don't belong to them, they are also immigrants from Sumatra, Sulawesi, Jawa, etc.

Please get it into your pea-sized otak udang plastered with layers and layers of tahi babi encased in your kepala kayu that Malaysia belong to the Orang Asli who are the true bumis of the country.

Niffy pellmell malay pig are in fact pendatang haram who swam across the Melaka Strait illegally from Sumatra. They should be caught, given severe caning and deported back to their pig sties in Sumatra.

Anonymous said...

Akum,

En. Abata, Tun Sri Lanang & Castello.

Kalau saudara2 betul2 memperjuangkan Islam dan bangsa anda sendiri melayu (kalaulah), maka apa kata anda memberikan pendapat2 anda berkenaan komen2 yang lain2 diatas ini.

Jangan tunjuk jagoan pada orang melayu sahaja tapi nak berdebat dengan kaum lain terkencing2.

Aku cabar korang berdebat dengan extremist2 diatas ini, kalau korang penakut, pengecut, garang dgn bangsa sendiri shj, telur hilang berdebat dgn kaum lain, lain kali toksah tunjuk hero ler..

Masa ni la korang nak tunjuk hero dgn fakta2 suara keadilan, harakah, siasah, malaysiakini dan kata2 pemimpin hang!! Penyokong2 korang nak tengok ni. Jangan tak debat, nanti malu beb..

Ada tulur ka? atau lu talak ala tulur ka? Ala belani ka?

ATAU KORANG SETUJU DENGAN KOMEN2 DIORANG TU!!

-pernah berhujah dengan pengecut2 extremist cina ni, sekarang nak tengok penyokong2 pembangkang berhujah-

Ikhlas dr 'pemalu'.

tun sri lanang said...

Alaaa…daripada jarak masa posting setiap penulisan berbaur “perkauman” tuu sangat pendek dan aku percaya orang yang post tuu adalah orang yang sama..

Mungkin ini orang UMNO yang hijack dan letakkan posting2 “panas” begini demi nak menaikkan semangat Melayu kononnya… Sorrylaa beb, provokasi begini dah takleh pakai zaman moden macam ni…Hahaha. Aku ada berlambak kawan Cina yang baik2 dan bertoleransi..Aku kenal rapat mereka dan aku tahu hati budi mereka..Dan ramai jugak kawan cina aku belajar tentang Islam dan lebih “Islam” perangai mereka dari orang Melayu yang mendabik dada mengaku “Islam”. Begitu jugak dengan kawan India dan selainnya…

Dan kalaupun memang benar orang yang menghantar penulisan ini adalah “Bukan Melayu” dan blog ini dijadikan sebagai “punch bag”, ia berlaku akibat ketidakadilan UMNO dalam pemerintahan 50 tahun ini. Pemerintahan berdasarkan parti Perkauman Melayu, Cina, dan India.. UMNO hanya meneruskan dasar penjajah British “Divide and Rule”.

Tulisan di atas walaupun pahit dibaca, tapi ada di antara isi kandungannya mempunyai kebenaran perihal sifat “benak” orang melayu. Cuma mungkin selama kaum lain menyimpan kata di dalam hati mereka dan tidak diluahkan, tidak bermakna kita BERKUASA dan HEBAT…Dan sekarang perasaan mereka sudah tak dapat dibendung lagi dan meletus keluar.. Syabas kepada UMNO kerana memupuk semangat perkauman sejak 50 tahun lamanya…

Sudahlaa..Bila UMNO dah kalah baru nak main isu PERKAUMAN… MIC atau MCA tuu apa? Cina Islam dengan India Islam ker tuu? MIC dan MCA berdiam diri dengan UMNO kerana mereka disogokkan dengan kuasa dan wang ringgit… Justeru itu mereka rela menjadi BALACI atau HAMBA UMNO… Kalau ditakdirkan UMNO dah takdak duit dan kuasa nanti…kau ingat mereka akan setia lagi?

Sebab itulah sekarang MIC,MCA dan GERAKAN sudah mula nampak riak-riak menentang polisi UMNO…Ini apabila mereka melihat UMNO sudah kurang Kuasa dan mungkin tidak mampu menjaga survival mereka lagi…

Syabas UMNO kerana berjaya mencandukan Melayu dengan Semangat Ketuanan Melayu versi UMNO!

Abafahim said...

Tun Sri Lanang

Bagusla kalau begitu, betullah bagai dikata.. :). Saya angkatkan anda sebagai 'pejuang agama, bangsa dan negara.

Apakata saya berikan IP No. dan anda buat laporan polis, boleh? baru kita tahu orang UMNO Posting ke atau orang lain.

SAYA CABAR ANDA!!!

Kalau tak buat repot polis didalam masa 48 hours, maka, anda adalah manusia HIPOKRIT, BACUL dan PENGECUT!!!

cohong gym said...

Bro, aku pun dapat comments yang sama kat dalam blog aku. Mungkin Tun Sri Lanang betul. Semua tu dipost kan oleh orang yang sama.

Biarkan la diaorang melepaskan geram. Tak rugi apa pun. Baiknya, kita tahu macam mana dia orang berfikir dan apa anggapan diaorang kepada bangsa melayu dan Islam.

Tugas kita adalah memadamkan pemikiran mereka dengan menaikkan bangsa dan agama ketahap yang tinggi supaya Islam dan Melayu dipandang tinggi

kumpulan generasi baru said...

KEPADA TUN SRI LANANG PALSU.

ia berlaku akibat ketidakadilan UMNO dalam pemerintahan 50 tahun ini. Pemerintahan berdasarkan parti Perkauman Melayu, Cina, dan India.. UMNO hanya meneruskan dasar penjajah British “Divide and Rule”. - ADAKAH KEWUJUDAN PAS JUGA UNTUK MEMECAH BELAHKAN MELAYU OLEH BRITISH? DEVIDE N RULES? KENAPA PAS DILULUSKAN PENUBUHANNYA SEDANGKAN PENGASASNYA TIDAK PERNAH JADI AHLI PAS?

Syabas kepada UMNO kerana memupuk semangat perkauman sejak 50 tahun lamanya… - SIAPAKAH YG MEMPERJUANGKAN SEMANGAT PERKAUMAN? KENAPA SIQUI MELALUI DAP MENENTANG SEKOLAH KEBANGSAAN. KENAPA DAP YG LANTANG MEMPERJUANGKAN SEKOLAH ALIRAN SEJENIS? KENAPA KERAJAAN TERPAKSA MENGGUNAKAN DUIT RAKYAT UNTUK TANGGUNG SEKOLAH ALIRAN SEJENIS CINA DAN INDIA? ADAKAH SIKAP TOLAK ANSUR ITU DIANGGAP PERKAUMAN? SIAPA YG PALING KAYA DI MALAYSIA? ORG MELAYU KE?

Justeru itu mereka rela menjadi BALACI atau HAMBA UMNO… Kalau ditakdirkan UMNO dah takdak duit dan kuasa nanti…kau ingat mereka akan setia lagi? - ADAKAH ORG2 BUKAN MELAYU DLM PKR AKAN SETIA PADA AZIZAH ATAU ANWAR? BAGAIMANA JIKA ANWAR SUDAH TIDAK BERDUIT LAGI? ADAKAH DAP AKAN SETIA PADA PAKATAN RAKYAT TERUTAMA KEPADA PAS DAN ORG MELAYU? DAP BELUM BERKUASA SEPENUHNYA DAH PERTIKAI KUASA SULTAN DAN HAK ISTIMEWA MELAYU. KALAU BERKUASA?

p/s: nasihat kami sebelum menyalahkan yg lain, lontarkan persoalan pada diri sendiri dulu. pemimpin buat polisi tapi rakyat laksanakan. ketirisan di kalangan pemimpin atau rakyat? org melayu tak berjaya kerana org melayu juga?

Anonymous said...

cohonggym

Posting tu mungkin dari org sama, tapi tun sri longkang tu cakap orng UMNO posting..

kumpulan generasi baru said...

kami cadangkan semua pkr and pas members masuk blog paneh. ada persoalan menarik utk mereka.